nukec

התקנת דודי שמש – מדוע לא נמצאים בכל בית

כיום במדינת ישראל מותקנים דודי השמש במעללתשעים אחוז מהבתים. הסיבה האמיתית לכך מקורה בהיסטוריה הישראלית. עד שנות השבעים כמעט ולא היו מותקנים דודי שמש בבתים בישראל. בעקבות משבר האנרגיה הגדול שהתרחש לקראת שנות השבעים, בו המדינה לא הצליחה לייצר את כמות החשמל הנדרשת עבור כל בתי האב במדינה, נחקק חוק דודי השמש, שקבע כי בכל בית בישראל יותקן דוד שמש, למעט מקרים מסויימים (כמו בניין מעל 9 קומות לדוגמא). החוק הנ"ל הציע למעשה פיתרון לחיסכון משמעותי בחשמל, שכן חימום של מים באמצעות דוד חשמל היא פעולה הצורכת חשמל רב. חוק זה חייב את הקבלנים ובעלי הבתים השונים להתקין דוד שמש ובכך הפך אותם לסטטוס קוו בכל בית ובית.

התקנת דודי שמש – מדוע לא נמצאים בכל בית

למרות החוק משנת 1976, שקבע כי בכל בית בישראל יותקן דוד שמש, לשם חיסכון משמעותי בחשמל, עדיין ישנם בתים בהם לא נמצא דודי שמש. הסיבות לכך הן מגוונות.

  • בניינים גבוהים בעלי תשע קומות ומעלה פטורים על פי חוק מהתקנת דודי שמש משתי סיבות. האחת היא שהבניין גבוה ולכן כמות הדירות גדולה ביחד לשטח הגג, לכן אין מקום להתקין מספיק דודים של שמש שיספיקו לכלל הדירות. הסיבה השנייה היא שהמים החמים כבר לא יישארו חמים עד שיגיעו לדירות התחתונות, משום הדרך הארוכה שעליהם לעבור בשל גובה הביניין.
  • בניינים בהם שטח הגג הוא פרטי ולכן בלתי אפשרי להתקין עליו דוד שמש.
  • דירות ישנות שנמצאות בשכירות ובעל הבית לא מעוניין להשקיע בהתקנת דוד שמש.

האם משתלם לנו להתקין דוד שמש?

אין ספק כי בראייה לרחוק התקנת דוד שמש היא מתשלמת ביותר. ראשית עלות התקנה של דוד שמש לעומת דוד חשמל היא כמעט אותה עלות. התקנת דוד חשמל תעלה לבעל הבית 1000+ ש"ח ואילו התקנת דוד שמש וקולטים תעלה לבעל הבית 2000+ ש"ח. הפער הוא לא גדול והוא ניתן להחזרה בזכות שימוש יומיומי בדוד השמש, שחוסך לנו את עלויות החשמל בגין הפעלת דוד החשמל. דוד חשמל צורך כ2.5 קילוואט לשעה. משמעות הדבר שדוד חשמל, שפועל במשך שעה ביממה, עולה לצרכן בממוצע כחמש מאות ש"ח בשנה. כאשר ברוב המקרים הדוד דולק יותר משעה ביממה, משום שכל אחד מבני הבית מדליק את הדוד בשעות שונות של היום. ככל שהמשפחה מרובת ילדים כך גם עלויות הצריכה של החשמל בגין חימום המים בדוד עולות בהתאמה. לכן לסיכום, ניתן לומר כי התקנת דוד שמש אולי עולה לנו יותר במעמד ההתקנה, אך לטווח הארוך היא משתלמת יותר ומאפשרת לנו להחזיר את ההשקעה ואפילו להרוויח. הסיבה היא כי דוד שמש מחזיק לרוב לתקופה של כעשר עד חמש עשרה שנה, כאשר את הפער בין עלות דוד חשמל לדוד שמש אנחנו מחזירים בכשנה עד שנתיים של שימוש.

צפו בסרטון ביוטיב שמדבר קצת על החשמן והצריכה שלנו!